Jag är ju ingen aktiv bloggare, men aldra minst med tid finns det nu under sommaren. Och speciellt när vi haft turen med att tidvis ha riktigt fint väder så lockar ju datorskärmen aldra minst. Men idag öser regnet ner, pojkarna sover och chocolate chip cookiesen är färdigt bakade så nu kan jag plinta ner några rader.

På bygget går det framåt, jag ropade in 2 presentkort till Wargendahls i Nykarleby genom bjud.fi så vi har varit dit en sväng och dräglat över tapeter. Vi har ju annars målat nästan alla väggar i nedre våningen, men i sovrummen vill jag ha lite mer karaktär och få fram det personliga så där kommer vi att sätta tapeter. I nedre våningen är väggarna och taket klart i ”köksändan”, dvs köket, burspråket och vardagsrummet. Och i trappuppgången har vi målat klart och satt taket i vinden så vi har det klart för trappleveransen som blir om en månad. Ytmaterialen och färgerna för kvisten har vi klart och lilla wc:n har vi klart så där får vi börja måla och spika. Efter midsommar kommer någon från Kronqvist bolagen och mäter fukten i golvet så får vi se om vi kan börja montera golvet ännu i juni. Vi har köpt låsen och handtagen till ytterdörrarna och väntar på att få ytterdörren vid huvudingången monterad så börjar vi ha huset tätt och klart från utsidan.

Här hemma går vi i samma banor dag in och dag ut, känns det som. Hampus vänder sig från mage till rygg, har fått börja sitta i matstolen och vill inte lämna ensam för en sekund heller. Melvin trotsar, leker stundvis väldigt självständigt och duktigt och kommer mellan varven ihåg att gosa med oss alla. Trotsen är som värst vid nattningen då han gärna klär av sig pyjamasen, slänger tutten för att sen be om att få den tillbaka för att sen kasta bort den igen (likadant är det med dricka, han ber om det men vänder sig bort genast han får det), bäddar om i sängen och slänger bort alla kuddar, mjukisdjur osv, och när vi har sjungit klart och ska bädda ner honom med det täcke/ den filt han vill ha sprättar han gladeligen med benen för att snabbt ändra sig och vilja bli nerbäddad med något annat. Ja, ni hör ju att man blir lite svettig. Men än så länge är det sällan man blir gråhårig, det som plågar oss mest just nu är egentligen när Hampus gnäller eller är missnöjd. Han vill så gärna vara med i alla sysslor men vägrar att trivas i bärsele/sjalen. Vi sover rätt så bra, Hampus äter en gång och Melvins gråtskåv är lite lindrigare och nu har vi också avvänjt honom från att behöva hålla handen genast han är missnöjd nattetid.

För övrigt får vi nog tiden att gå. Vi har varit på några mamma-barn träffar, säsongen för lustpartyn har kommit riktigt bra i gång och jag nöter gladeligen på asfalten med min rosa väska i högsta hugg. Sambon och jag har fått lite tumistid och det är en månad tills han får semester och vi åker iväg på tumisweekend till Åland. Nästa vecka fyller ju både jag och Melvin så någon form av kalas blir det i något skede.

Så det blev ett gott och blandat inlägg. Bara jag skulle komma mig till bygget för att ta mera och bättre bilder skulle jag kunna visa lite här också, men just nu är det lite dåligt på den fronten också. 🙂

